Quilt Ríša hledá tři stejné

Ríša hledá tři stejné

Kaleidoskop podruhé jinak

Quilt ze silnějšího potištěného plátna s květinovým motivem o rozměru 155 x 210 cm, tvořený technikou "one block wonder" kombinovanou se strojovou výšivkou.

Vzoru kaleidoskop jsem zůstala věrná i na svém dalším quiltu. Tento vzor je pro mě velmi inspirující a chtěla jsem prostě jen zrealizovat něco konsekventního.

Motiv kaleidoskopu z opakujícího se stejného vzoru považuji za ten pravý kaleidoskop. To je takový fascinující proces, kdy jeden konkrétní vzor rozstříháte a vytvoříte z něho jiný, abstraktní. Zpočátku jsem k této technice byla chladná, ale pak jsem objevila “one block wonder” z látkového panelu. Vzniká motiv, který už nic nesděluje, pouze evokuje pocity. Náhodně až skoro nechtěně kreativní výsledek této techniky je mnohem bližší mému vidění světa, než klasický patchworkový quilt z geometrických vzorů. Nejvíce mě oslovila právě díla, kde není patrné, jak původní motiv vypadal, protože na quiltu se nevyskytuje, vzbuzovalo to moji zvědavost a tam také začalo mé nutkání něco takového také vytvořit.
 

Hlavně to došít

Moje prvotní nadšení ale uvadlo, když se mi nepodařilo nalézt vhodný panel, který by mě oslovil. Nehledala jsem žádný obraz, protože neměl být ústředním motivem, hledala jsem pouze velký členitý motiv, ze kterého vznikne něco nového, působivého. Nakonec jsem se tím přestala trápit, řekla jsem si, že to prostě zkusím a uvidím, hlavně si to nesmím nijak zkomplikovat, abych to dokázala došít.

Vybrala jsem dekorační plátno s potiskem motivu, který mi byl barevně příjemný a doplnila ho jednobarevnými se stejnou strukturou. Dekorační plátno je sice vyšší gramáže, ale motivy na něm bývají větší, což mi přesně vyhovovalo. Zvolila jsem motiv malovaných růží a kaliny, které miluji. Nad vintage motivy nikdy neohrnuji nos, tento mě zaujal na první pohled, byl svěží a moderní. Bylo to dostatečně velké, motiv se opakoval po 70 cm.
 

Pečlivá příprava je moje hobby

Trochu mě brzdila představa, že bych měla motiv rozstříhat a pak teprve zkoušet a kombinovat, jak to vyjde nejlépe. Dopředu jsem určila, že půjde o přehoz přes postel, tedy mělo to mít rozměr minimálně 150 x 200 cm.

Jsem velmi ráda, že jsem přípravu nepodcenila. Mnohokrát jsem svůj návrh totiž přepracovala. Motiv jsem si vyfotila, všechno jsem pečlivě změřila a rozvrhla, a vyšlo mi nakonec 60 šestidílných kaleidoskopů. Bylo to ale i tak málo, abych se dostala na požadovaný rozměr, tak jsem musela další bloky přidat. Vymyslela jsem, že 12 bloků, které mi chybí, vyšiju stejným motivem fragmentů růží a kaliny.

Vybrané látky a ukázky z mého grafického návrhu:
Rozkrájení na dílky, diagram počtu bloků do rozměru, zásobník motivů, návrh výšivek a výřez finálního designu.

 

Od návrhu k realizaci

Měl to být nekomplikovaný quilt, ale realizace vyšívaných bloků byla časově velmi náročná. Nakonec jsem se dopracovala ke stylově odpovídajícím vyšívaným motivům a zakomponovala jsem je do návrhu. Chtěla jsem se vyhnout tomu, abych později musela návrh měnit a tak už od začátku každý blok měl svoje místo. Nakonec jsem vše rozkrájela, očíslovala a dále pracovala podle svého papírového návrhu. Podle mého očíslovaného návodu to bylo superjednoduché a pohodlné.
 

 

Lícovou část quiltu jsem nakonec finalizovala našitím bordur v poměru přesně podle mého návrhu. Vyšly mi i zbytky na okraj s původním motivem. Tady jsem chtěla zachovat hlavně fragmentovost, abych nenabídla k vidění celý velký motiv, který na quilt tohoto typu, podle mého názoru, prostě nepatří.

Na sestavení sendviče jsem musela odstavit nábytek, naštěstí se to na zem vlezlo. Na zadní stranu jsem vybrala jemnou růžovou barvu. Prošívala jsem pouze rovným stehem. Tentotkrát jsem se o quiltování obloučky nebo ornamenty vůbec nepokusila. Celý quilt byl hodně objemný a těžký. Pohybovala jsem s ním na menším stole jen velmi obtížně a dostat ho do stroje, ke kterému nemám pultík, bylo velmi problematické. Před příštím velkým quiltem budu muset toto úskalí se zapuštěním šicího stroje do desky stolu nějak vyřešit, protože prošívat bych skutečně moc chtěla.
 

 

Musí se to nějak jmenovat

Toto dílo jsem od začátku nijak nenazývala. Byl to prostě „one block wonder” quilt a něměla jsem pro něj žádné větší ambice. Vyšívané bloky považuji za jediný výrazný a pozoruhodný přínos tohoto designu. Vytvořila jsem ilustrační miniaturu tří bločků do signatury na zadní straně a teprve potom jsem začala přemýšlet o tom, jaké dám tomuto quiltu jméno. Zrovna jsem koukala na hotový quilt a mnula jsem si bradu, když přišel Ríša: „Jak se to bude jmenovat?”
Nevěděla jsem přesně, ale měla jsem jistý záměr.

„Najdi tři stejné,” povídám mu.
A tak Ríša hledal a taky si mnul bradu a cosi si brumlal:
„Hm, asi nebudou vedle sebe… tyhle jsou jen dva… možná nějaké ty vyšívané kytky…”
Už jsem nemohla dál čekat, potřebovala jsem to dokončit, a tak Ríša ještě stále hledá tři stejné.

„A jsou tam vůbec?” zeptal se, když už jsem si připravovala výšivku titulku.
Jsou, Ríšo, jsou tam. Nakonec je našel a vy se o to také můžete pokusit.
 

 

Žádné komentáře
Buďte první, kdo tento článek okomentuje.

Komentář smí přidat pouze přihlášený uživatel.